8.3.11



SEMLOR

Semmeldagen, fettisdagen, internationella kvinnodagen, mormors namnsdag och allt vad det är idag. I vilket fall som helst så äts det semlor på alla håll och kanter. Även här. Dock inga nybakade, utan några som blev kvar då jag bakade semlor för någon månad sedan. Men efter en liten tur i ugnen så är de som nya.

Fasligt gott är det! Jag föredrar den klassiska med grädde och riktig mandelmassa. Min syster gjorde sin med chokladpudding i istället för mandelmassa, i mina öron låter det inte så jättegott.

Nästa gång jag gör semlor (nästa år?), så ska jag försöka att få dem riktigt fluffiga. Har hört från olika håll att man både kan ha i mer jäst, eller att man kan ha i lite bikarbonat eller någon tesked bakpulver. Jag får väl testa alla metoder för att få dem perfekta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar